Nejde boxovat bez tréningu
Jitka Čvančarová, *1978, herečka.
O filmu, kde ztvárnila jednu z hlavních rolí, kdosi napsal "Od dob Velryb a Polepšoven zase jeden kvalitní rodinný kousek..". Myslím, že měl pravdu.
O SVĚDOMÍ
Když já mám slabé chvilky, tak si říkám, proč nejsem míň svědomitá, nebo líp uplácaná v tom smyslu, abych to měla v životě jednodušší. Člověk asi občas nemá sílu vstát a jít dál, když zůstane stát bezradný s otevřenýma holýma rukama. Ale uvědomila jsem si, že jsem vlastně hrozně vděčná za to jaká jsem. Že bych nemohla být jiná. A ten vnitřní hlas mám takový jaký mám, občas jsem ten dobrák - blbec. Takže ty slabé chvilky nějak hůř překonávám a říkám si, že bych to mohla mít jednodušší.
PŘEDPOKLÁDÁM, ŽE V TOM HRAJÍ NĚJAKOU ROLI RODIČE
FUNGUJE NĚJAK SVĚDOMÍ VE VAŠÍ PRÁCI?
I kdybych měla jít dělat květinářku jako Líza Ďulínková (Pozn.: Jitčina role v inscenaci "My Fair Lady ze Zelňáku"), tak za nějakou vysokou cenu, například podvodu, tak do toho nikdy nejdu i za tu oběť, že bych se měla rekvalifikovat do opravdové květinářky.
CO JE PRO VÁS VÍC, DIVADLO NEBO FILM?
Pokud se bavíme čistě o řemesle, tak podle mého názoru se nedá oddělit divadlo od filmu, respektive od filmového stylu práce a myslím, že skutečné řemeslo se dělá na na jevišti, a následně to člověk zúročuje před kamerou. A ideální je to samozřejmě propojit. Proces zkoušek na divadle beru jako očistu, můžu se dostat za ty dva měsíce někam dál, můžu jít do hloubky a postavu vyvíjet.. Třeba se to nepovede, ale máte aspoň šanci popojít v tom fundamentálním o kus dál. Takže dělat jenom natáčení je pro mě jako kdybych jenom boxovala bez tréningu.
Ideální je to propojovat.. Jasně, pracovat na place je úžasné, mě strašně baví hrát minimalistickým způsobem, jen tak si s tou kamerou hrát, ale úplně oddělit od divadla to nejde. Jen je to pak časově náročnější..
U filmu strašně záleží na symbióze tvůrců. Divadlo je malý organismus a na jevišti je to představení jenom naše. Kdežto u filmu musíte strašně věřit režisérovi, který to ve finále sestříhá a to chce maximální důvěru a musíte být na jedné vlně.
»Dělat jenom natáčení, to je pro mě jako boxovat bez tréningu..
«
CO JE PRO VÁS, JAKO HEREČKU, TEDY NEJDŮLEŽITĚJŠÍ?? PROTOŽE VY SE VYSKYTNETE NA JEVIŠTI, NEBO NA PLÁTNĚ A JSTE KRÁSNÁ.. O TO MUSÍ BÝT TĚŽŠÍ DIVÁKA PŘESVĚDČIT..
NENÍ TO VYČERPÁVAJÍCÍ HRÁT PRO STÁLE CYNIČTĚJŠÍHO A ZMLSANÉHO DIVÁKA?
Když jsme udělali Kdopak by se vlka bál, tak nás najednou všichni chválili, až nás to trošku překvapilo. Pak jsem pochopila, že ten film je tak přímočaře jednoduchý, opravdový, plný citu a jednoduchých lidských emocí, že právě to lidi úplně dostalo.
PROČ SE TEDY V ČESKÉM FILMU MOC NENOSÍ SOUČASNÁ DRAMATA?
TAK POJĎME SHRNOUT VAŠE PROFESNÍ TOUHY
Mít kolem sebe lidi co jdou stejným směrem, nedělat povrchní kraviny a i když samozřejmě musím vydělat nějaké peníze, tak hlavně ať to není to nejdůležitější!
Dělat představení, ze kterého budou lidi chodit zasažení, o kterém budou ještě čtrnáct dní potom přemýšlet! Pro mě je to největší odměna, když mi někdo po měsíci napíše e-mail, že nemůže tu inscenaci dostat z hlavy. No a dělat opravdové, obyčejné filmy a najít lidi, kteří přemýšlí stejně.. A ať neděláme blbosti..!!
18.01.2010
Kája | 14.12.2010 | 22:30