Aspoň jsem to zkusil..!!
Muž mnoha povolání a mnoha rolí. Muž, na něhož je tolik názorů, kolik je lidí. Ať je jaký je, mám ho rád. Minimálně za několik postav na divadle a ve filmu. V ten den, kdy mě Tomáš Töpfer (*1951) vzal na ryby, bylo už cítit jaro. Ale na Slapech byly břehy ještě promrzlé. Jakoby se do těch hliníkových stoliček, v nichž jsme seděli, přenesla část zimy z tragédie u Smolenska. Ten den jí od rána byla plná média.
Po Ladislavu Chudíkovi chtěly babičky operace. Stává se vám, že s vámi lidé mluví jako s četníkem Arazímem, jakoby to nebyla jen role? Jakou vlastně máte, jako herec, zpětnou vazbu?
A bezprostřední kontakt, nebo dokonce zápas, boj o diváka a o jeho přízeň slyšíte na vlastní uši jenom na jevišti, jinde ne. Divadlo je nenahraditelné, protože ti, kteří přijdou, mají určitou lenost, ale chtěli za vámi přijít a chtějí prožít nějakou chvíli společně. Divadlo je úžasné proto, že v jeden okamžik se čtyřista lidí zasměje, nebo v jiný okamžik je čtyřista lidí dojato. Při stejné pointě stejného vtipu zareagují a ona ta sdílená radost je dvojnásobná, v tomto případě čtyřsetnásobná. Žádný televizní přenos nikdy nemůže zachytit kompletní divadelní představení, tenhle aspekt tam chybí. Proto jsou taky divadelní řady dělané do kulata. Jako staré divadelní amfiteátry. Ne proto, aby diváci ze všech míst dobře viděli, ale aby se viděli navzájem. A nebo se přinejmenším cítili, v té tmě.
Ale k té zpětné vazbě.. Taky jsem hrál vraha! To souvisí s věčnou laickou otázkou - ‘Opravdu jste chtěl toho člověka zabít? Jste opravdu taková svině?’ Nebo opačně, jste opravdu takovej dobrák, pohodář? Dopracovat se k tomu, že vám někdo řekne ‘vždyť vy jste vlastně vůbec nic nehrál, to bylo vlastně o vás’, to trvá někdy třicet čtyřicet let, než se k tomu propracujete. Že přesvědčíte diváka, že jste to vlastně vy.
A ta největší pochvala je ‘Vy jste vlastně nic nehrál, viďte? Nebylo vidět žádný úsilí..’. To je jako když gymnasta přijde k bradlům, udělá několik veletočů a všechno je bezva a jen ve chvíli kdy nedohmátne a upadne je vidět, jak je to komplikované a těžké. Když mu to jde, máte pocit, že je to snadné a krásné, prostě pic pic, to by mohl svést každý. Ale ta léta dřiny za tím, jak říká to klišé, by ani neměla být vidět. Protože ten výsledek je přece ladný a krásný.
Ono je to s herectvím jako s každou profesí. Proč by na tom mělo být vidět nějaké úsilí? To je přece krásné. I když i odborné komise hodnotí herecký výkon podle počtu kapek potu a intezity hlasového projevu a řeknou ‘to byl herecký výkon, ten byl spocený..!’.
Jak se díváte na bulvární propírání umělců za své postoje v minulém režimu?
»Svědomí mám čisté. Ale to neznamená, že jsem byl statečný člověk.«
To mi připomíná, jak o vás a o Jiřím Schmitzerovi psali, že existuje svazek o tom, jak jste chystali pumový útok na Husáka..
Někomu jsem o těch našich hrách s Jirkou vyprávěl, jako to říkám teď vám. Kdosi to přetlumočil dál a ten to zase řekl jinému a napsali o nás, že jsme chtěli spáchat atentát na Husáka! No já jsem zíral!
Pak zvednu telefon a tam ‘.. prosimvás, já mám tady z vašeho svazku informaci, že jste chtěl spáchat..’.
Říkám ‘Fajn, z jakého svazku? Z jakého čísla svazku to máte? Ze signálního svazku, nebo objektového svazku..?’
‘No ne, jako já ho nemám před sebou, ten svazek..’
‘Ale to mi řekněte přesně, pane redaktore, z jakého svazku to máte? Máte to jako poznatek Státní bezpečnosti v nějaké svodce, nebo je to ze Schmitzerova svazku, nebo odkud přesně?’
‘Takhle jako, přesně jako to nemám..’
‘Kde jste to viděl?? Vždyť to je nesmysl! Nic takového neexistuje!!’
Zkrátka u dvou deci vína si vyprávíme historky z té doby..
No ono je těžké na vás něco vytáhnout, ne?
Tedy co třeba? Estébáka v Druhém tahu pěšcem?
A ten policajt? Olmer mi tehdy řekl, že bude točit detektivku a já byl šťastný, že budu mít osm nebo devět natáčecích dnů s Karlem Heřmánkem. To byly úžasné peníze, za které jsem tři měsíce živil rodinu! Vůbec jsem nezkoumal scénář z nějakých ideologických důvodů! Proč?
Změnil se váš přístup k práci za ta léta mezi DAMU, oblastmi, principálstvím a tím být miláčkem národa ze seriálů?
U herectví je to představa komedianta, jak hraje, je ve filmu a lidi ho budou poznávat a on se bude předvádět. A tak jako si pak v dětství hrajete na doktora a objevujete postupně ta tajemství, tak i dětská představa o herectví bere za své. Nejdřív tím studiem, to je tvrdý náraz, když zjistíte co všechno ta profese obnáší a co všechno byste se měl naučit, až k tomu, že dnes sice necítím trému, nicméně obrovskou odpovědnost.
Bezstarostnost, s kterou jsme sekali premiéry v mládí se úplně vytratí, když zjistíte, že těch rolí už vás vlastně moc nečeká. A dnes cítím tu odpovědnost jak k sobě, tak především k publiku.
Spočítáte si svůj aktivní život a řeknete si ‘tak, mě bude teď šedesát, jak dlouho budu ještě hrát divadlo’? Deset let? Osm? Pět? Dvanáct když budu dobrý a bude mi sloužit paměť, tělo a klouby. Tak kolik je deset sezón rolí když přijde jedna pěkná za sezónu? A to má ten herec velké štěstí! Tak co mě čeká..?
Ale to jsou nepřenosné pocity pro někoho mladého, protože ve třiceti, nebo čtyřiceti letech je před ním celý život, který mu připadá nekonečný. Taky jsem nevěřil, když mi to starší říkali. Prostě k té řece musíte jednou dojít..
Jaké to je šéfovat hereckým kolegům?
Dnes přijdou lidé a říkají ‘to je dobrý, vy tam máte několik velkejch hvězd..’! Ano, ale v roce devadesátosm to byli absolventi, které nikdo neznal. A když jsme nasadili hru, hlavní roli hrál mladý kluk, tak na to lidi nechodili. Dnes je na něj vyprodáno! Ale ono to chvíli trvá. A tu šanci herec musí dostat a málokdo z těch dobrých podnikatelů ji dá. Oni kupují hotové. Podnikatelsky je to asi správně..
A jaké to je šéfovat kolegům? Oni mě taky moc jako šéfa neberou. Vztahy v divadle jsou trošku jiné, než na nějakém top pracovišti, kde jste supervizor v bance a máte porady a tabuli kam kreslíte pavouky zodpovědnosti a buzerujete podřízené. U nás je to jinak. Já s těmi lidmi každý den stojím na zkušebně, nebo na jevišti. Pro mě je to obtížné, protože já nesmím remcat, zlobit a měl bych být připravený, protože podle toho jak se chovám, tak se budou chovat oni.
Být jenom ředitelem, který bude pérovat za pozdní příchod nebo za nepřipravenost by bylo sice hezké, ale daleko lepší je, když jsem připravený já. Když nejsem, tak na ně nemůžu křičet.
Dokážete si udržet profesní odstup? Být spravedlivý šéf, který všem měří stejně?
V divadle slovo spravedlnost neexistuje. Hraje ten kdo na to v tu chvíli má. A vy musíte spolu s režisérem, nebo vedením divadla říct - tenhleten na to má a tenhle podle mě ne a může to být velmi subjektivní. A takové to, ty jsi ještě nehrál, tak to budeš hrát teď ty, aby nehrál furt jenom on, protože je lepší, to nejde! Divadlo není sociální ústav! A to si neodporuje s dáváním příležitostí. Ale musíte ten talent rozpoznat a ten risk udělat.
»Spravedlnost? Nikdy jsem přece takové slovo neřekl!«
Jakým způsobem si vybíráte témata pro zpracování? Jdete po autorech, životních příbězích, nebo sám něco prožijete a řeknete si - tohle bych zkusil..?
Koukám, často relativizujete..
Sakra, proč oni tam nahoře to furt nedokážou? No tak, ježišmarjá, vystoupím v tom parlamentu a řeknu jim to a teď to tak uděláme! A pak zjistíte, že sám to neuděláte, protože těch lidí je nejméně dvěstěosmdesátjedna. A že to je vlastně tak správně. Kdyby jeden mohl něco přikazovat, tak žijeme v diktatuře, nikoli v demokracii a k té patří přesvědčit těch stočtyřicetdva co nesouhlasí! A to není jednoduché, i oni mají názor a argument a když nejste hloupý a hluchý, tak je posloucháte.
Být radikální je dobré, když je člověk mladý, tam se to i očekává. Protože jsou často nezatížení vědomostmi a především zkušenostmi. A já jim to přeju. Dokud jsou mladí, můžou být radikální..
Co se vám vybaví, když se řekne svědomí?
Takže nejzásadnější důvod proč jste šel do politiky.. už jako etablovaný herec a úspěšný podnikatel..
29.06.2012